Haastattelussa Ville Tilvis

Maunulassa lukiolaiset tekevät TuKoKe-töitä tutkimuskurssilla

Maunulan yhteiskoulun ja Helsingin matematiikkalukion matematiikkalinjan opiskelijoilla on lukion toisena opiskeluvuonna pakollinen tutkimuskurssi. He tekevät tutkimusprojektin, jolla halukkaat osallistuvat Tutki-Kokeile-Kehitä-kilpailuun. Tutkimuksia paljon ohjanneelle Ville Tilvikselle nuorten projektitöiden ohjauksessa parasta ovat tiedolliset haasteet, joiden varjolla hän saa itsekin tilaisuuden opiskella jotakin uutta.

Ville Tilviksellä on jo noin 15 vuoden kokemus lasten ja nuorten tiedekilpailutöiden ohjaamisesta. Hän opettaa lukiolaisille matematiikkaa Maunulan yhteiskoulussa ja Helsingin matematiikkalukiossa.

Koululla on valtakunnallinen matematiikan erityistehtävä. Lukion matematiikkalinjan opiskelijoiden opintoihin kuuluu pakollisena tutkimuskurssi, jonka tavoitteena on opettaa tieteellistä ajattelua ja tutkimuksen tekemistä. Kurssi on ajoitettu niin, että se päättyy juuri ennen TuKoKeen ilmoittautumisen määräaikaa.

Kurssitöiden ohjaaminen on järjestetty siten, että kurssin vetäjä ehdottaa opiskelijoille ohjaajia heidän valitsemansa aiheen mukaan. Opiskelijat käyvät sitten itse juttelemassa ohjaajien kanssa. Tilvis ohjaa pääasiassa matematiikan ja ohjelmoinnin töitä.

”Kilpailuun osallistuminen kannustaa tekemään enemmän”

Kaikki halukkaat kurssilaiset saavat lähettää työnsä TuKoKeen. Tilvis kertoo, että kisa tuo kurssitöiden työstämiseen ylimääräistä hohdokkuutta ja kannustaa monia tekemään paljon enemmän kuin pelkän koulukurssin suorittaminen vaatisi.

–Kisaan osallistuminen kiskoo etevimmistä ja innokkaimmista opiskelijoista enemmän tehoja irti, ja tulee hienompia töitä.

Töitä paiskitaan viime hetkeen asti.

–Yleensä meillä on viimeisen päivän loppukiri, missä opettaja on paikalla 10, 12 tai 14 tuntia, mitä se nyt vaatii.

Tutkimuskurssi sijoittuu lukiolaisilla toisen vuoden syksyyn. Se on hajautettu seminaarikurssiksi kolmen jakson ajalle. Ensin suunnitellaan aiheita ja puhutaan tieteen tekemisestä yleensä. Kurssin keskivaiheilla tutustutaan muun muassa menetelmiin. Lopuksi opiskelijat esittelevät omia töitään. Yhteisten oppituntien lisäksi tutkimuskurssilaisilla on toisen kurssin verran itsenäistä työskentelyä.

Tilvis kertoo, että töitä tehdään usein 2–3 opiskelijan ryhmissä, mutta myös yksilötyöskentely on mahdollista. Opiskelijat saavat tutkimusprojektin tekemisestä kaksi kurssisuoritusta: yhden tieteenteon perusteista ja toisen itsenäisestä tutkimusprojektista. Ne ovat matematiikkalinjalaisille pakollisia. Myös yleislinjan opiskelijat saavat halutessaan tulla mukaan. Kurssi arvioidaan arvosanoilla.

 TuKoKea edeltää koulun oma tiedetapahtuma

Tammikuun alkupuolella, viikkoa tai kahta ennen TuKoKen määräaikaa, Maunulassa järjestetään koulun oma tiedetapahtuma Science Fair. Siellä tutkimuskurssilaiset esittelevät töitään posterein. Tapahtumassa on esillä kaikkiaan noin 30 työtä, joista osan ovat tehneet peruskoulun matematiikkaluokkien oppilaat. Niiden joukosta palkitaan koko koulun paras posteri ja paras työ.

Tilviksen mukaan koulun oma tapahtuma on ajoitettu strategisesti TuKoKeen valmistautumista ajatellen. Työt kun tuppaavat valmistumaan viime tingassa, koska niiden viimeistely kestää järjestään pidempään kuin opiskelijat arvioivat. Tilvis kertoo, ettei muista yhtään opiskelijaa, jonka työn kanssa ei olisi tullut kiire. Ohjaajan tehtävä on tuoda työskentelyyn rakennetta esimerkiksi välitavoitteita asettamalla.

–On hyvä olla joku esideadline, joka edeltää varsinaista deadlinea. Silloin työt valmistuvat ajoissa. 

Tutkimusprojektit tuovat opiskelijoista esiin uusia puolia ja tulee yllättäviäkin onnistumisia

Tilviksestä haastavinta tutkimustöiden ohjaamisessa on opiskelijoiden työskentelyn seuranta aikaa vastaan ja heidän muistuttamisensa ajan kulusta.

–Roolini on toimia yliminänä, joka muistuttelee, että tällä viikolla kannattaisi tehdä näitä juttuja. Organisointi, se että kannattelee viittä ohjattavaa työtä, sopii tapaamisia ja vahtii, että niihin tullaan, on toisinaan työlästä.

Varsinaisesta töiden tekemisen ohjaamisesta Tilvis sen sijaan nauttii. Samoin niiden tuottamista tiedollisista haasteista, kun opettajan esimerkiksi tarvitsee ehdottaa aineistoon sopivaa tilastollista testiä.

 ”Tykkään siitä, se antaa hyvän tekosyyn kutsua työksi sitä, että opiskelee jotakin uutta.”

Tilvis on ohjannut myös kilpailutöitä, jotka ovat kaukana hänen omalta alaltaan. Hänestä on virkistävää tehdä jotain uutta ja päästä ”huseeraamaan oman laatikkonsa ulkopuolelle”.  Aiheen selittäminen siitä tietämättömälle opettajalle on myös hyvää harjoitusta opiskelijalle.

–Siinä opiskelija huomaa nopeasti, jos asiat eivät olekaan omassa mielessä ihan kirkkaina.

Opettajalle ohjaustyön kohokohtia ovat opiskelijoiden ehkä yllättävätkin onnistumiset. Tilvis on havainnut, että tutkimustyössä tarvitaan vähän toisenlaisia vahvuuksia kuin normaalissa koulutyössä.

–On mukavaa huomata, että opiskelija, joka suoriutuu ihan kelvollisesti mutta ei mitenkään loista tavallisessa koulutyössä, saattaakin puhjeta kukkaan ja osoittaa erikoistaitoja, jotka eivät koulussa suoraan näy. Tulee onnistumisia, jotka eivät kyseisen opiskelijan koulupolulla ole mitenkään vakioita tai toistuvia. 

Hyvän aiheen keksiminen on hankalaa

Tilvis kertoo, että työn alkuvaiheessa opiskelijoille tuottavat eniten haasteita aiheen keksiminen ja rajaus. Hyviä aiheita on vaikea keksiä.

–Ja usein, kun opiskelijat lopulta keksivät aiheen, se on sellainen, että tarvittaisiin kymmenen väitöskirjan tekijää, viisi vuotta ja miljoona euroa, että siitä pystyisi sanomaan mitään.

Avuksi aiheen valintaan Maunulassa on kehitetty aihepankki, johon opettajat ovat ideoineet ja keränneet karkeasti luonnosteltuja aiheita. Sitä täydennetään keväällä ja alkusyksystä. Tilvis kertoo, että useampi voittajatyökin on lähtenyt liikkeelle aihepankista.

–Esimerkiksi vuoden 2021 voittaja Afrikan tähti -työ lähti aihepankkiin kirjatusta ideasta. Ajatus oli karkeasti luonnosteltuna vain tekoäly, joka testaa, miten Afrikan tähdessä voitetaan. Siihen opiskelijat tarttuivat ja kehittivät sitä eteenpäin.

Siitä huolimatta Tilvis nostaa kunniaan opiskelijoiden omat ideat.

–Valtaosa parhaista töistä lähtee kuitenkin opiskelijoiden omista ideoista, koska opettajien luovuus on rajallista.

Toisinaan ohjaaja joutuu myös toppuuttelemaan opiskelijoitaan. Tilviksen mukaan opiskelijat olisivat innokkaita tekemään ihmiskokeita, mutta niihin liittyvien haasteiden vuoksi opettajat Maunulassa eivät kannusta ryhtymään esimerkiksi kontrolloituihin psykologisiin kokeisiin.

–Sellainen tutkimus, jossa koehenkilöiden tulisi tulla paikalle ja osallistua valvotuissa oloissa johonkin testiin, ei ole oikein kertaakaan kunnolla toiminut, koska koehenkilöitä ei ole saatu niin paljon kuin opiskelija on toiveikkaasti odottanut.

Ohjaajaa tarvitaan avuksi tiedon haussa ja lähteiden valinnassa

Pitkäjännitteisessä projektissa opiskelijat harjoittelevat myös epävarmuuden sietämistä. Asiat eivät aina etene suoraviivaisesti, mikä voi olla ahdistavaakin. 

–Ei ole selkeitä mukavia pieniä laatikoita, joihin kirjoitetaan vastauksia. Asia on usein vähän levällään ja etenee sieltä ja täältä vähän kerrassaan.

Ohjaajan erityistä tukea tarvitaan myös tiedon haussa ja lähteiden valinnassa.

–Kun kokemusta ei ole, hakutuloksista on vaikea seuloa, mikä näyttää relevantilta.

Lukiolaisten on Tilviksen mukaan monesti vaikea löytää tieteellisiä artikkeleja eivätkä useimmat heistä pysty lukemaan niitä ilman ohjausta. Opiskelijoille tarvitsee selittää, mikä on tieteellinen artikkeli, mitä tieteellisessä lehdessä julkaiseminen tarkoittaa sekä mitkä ovat tieteellisiä lehtiä ja mitkä eivät. Myöskään vertaisarviointiprosessi ei ole lukiolaisille tuttu.

–Olemme jopa harkinneet, että antaisimme suoraa ohjausta lähteiden valintaan. Istuttaisiin alas ja etsittäisiin yhdessä. Vaikuttaa siltä, että sitä on itsenäisesti työskennellen vaikea oppia.

Lopussa työskentelyn vaivat kuitenkin palkitaan.

–Kun sitten päästään maaliin ja on tulokset ja hieno raportti ja posteri, opiskelijat ovat aidosti ylpeitä työstään ja ihan syystä.

Ville Tilvis alustaa TuKoKen Vertaistukea ja vinkkejä opettajatyöpajassa 8.9.2022. Lue lisää työpajoista ja ilmoittaudu mukaan!  

Vinkkejä lukiolaisille ja tutkimuskurssien vetäjille

 Opinkirjo ja Helsingin yliopisto ovat tuottaneet MOOC-kurssin Tiedelukutaidon perusteet, joka on tehty erityisesti lukiolaisia ajatellen yhteistyössä lukiolaisten kanssa. Kurssisisältöjä ovat kirjoittaneet eri alojen asiantuntijat eri yliopistoista. Alla on suorat linkit niistä aiheista kertoviin lukuihin, joiden Ville Tilvis yllä kertoo erityisesti tuottavan haasteita opiskelijoille.

Edellinen
Edellinen

TuKoken kilpailukausi on avattu!

Seuraava
Seuraava

Haastattelussa Kirsi Rehunen